13.12.2010

Bangkok - Hong Kong

Angor Watista lähdettiin vihonviimeiselle Kaakkois-Aasian bussimatkalle. Bussilla ajelu ei täällä mitään maailman suurinta herkkua ole, sillä bussit ovat pääsääntöisesti huonompia kuin luvattu, matkat venyvät, on turhia taukoja, joku aina oksentaa ja sitä rataa, joten olimme onnellisia että edessä oli viimeinen matka.

Ostettiin taas ei halvin eikä kallein lippu, vaan jotain siltä väliltä Bangkokiin ja toivottiin parasta. Hotellilta piti heti aamutuimaan soittaa bussiyhtiölle etteivät unohda hakea meitä kyytiin, bussille kun päästiin niin selvisi, että kaikki ei mahdu kyytiin ja kauhean hässäkän jälkeen saatiin paikalle pikkubussi, johon ylimääräiset sullottiin. Matkaan päästiin 45 min myöhässä (mikä ei ole edes kauheasti) ja ensimmäinen pysähdys bussiyhtiön omassa kahvilassa oli 30 minuutin ajon jälkeen. Matkan luvattu kesto oli 6 tuntia kaiken kaikkiaan ja 20 kilometrin matkan jälkeen aikaa oli mennyt kaks tuntia, joten se siitä. Matka jatkui rattoisasti täydessä bussissa, jonka ilmastointi hajosi (ulkona +35), mutta onneksi kuski keksi avata etuoven, jolloin kaikki tiepöly tuli sisään...huoh. Toinen pysähdys oli tunnin ajelun jälkeen, jolloin saatiin jatkoliput Thaimaan puolelle. Aurinkolasien takaa hieman lasittunein silmin matkaa tehnyt hämärä suomalaiskolmikko rupesi tivaamaan takuita siitä, että jatkokyyti rajan toisella puolella varmasti odottaa ja meinattiin saada Kambodzea-Suomi maaottelu aikaiseksi. Puolin ja toisin huudeltiin ja uhkailtiin, mutta onneksi se siitä rauhoittui....itse osallistuimme sivustakatsojina.

Rajalla kannettiin rinkkoja taas kilometritolkulla ja seistiin erilaisissa jonoissa varmaan tunnin verran ennenkuin meidät sullottiin Hiacen takaosaan neljän istuttavalle takapenkille seuranamme lihava ranskalainen ja 190 senttinen skandinaavi. Ahdasta oli, kuumaa oli ja matkaa oli vielä 4 tuntia.

Kaiken kaikkiaan viimeinen bussimatka ylitti kaikki odotukset ja 12 tunnin matkaamisen jälkeen päädyttiin Bangkokiin.

Etukäteen varattu hotelli löytyi tuk-tuk miehen avulla ja Victory Monumentin lähellä ollut paikka yllätti kyllä todella positiivisesti. 8. kerros, oma parveke, kaupunki ja puistonäköala, iso huone ja huikea aamupala. Ja hintaa yhteensä per yö saman verran kuin Australiassa yhdeltä kahdentoista hengen dormissa.....

Seuraavat päivät sujuivat sitten joululahjaostoksilla. Siam discovery, Siam center, Siam Paragon, MBK, Victory point, Indra yms. ostospaikat kierrettiin useampaankin kertaan. Kaikki haluamamme löytyi ja kohtuu rahalla. Paljon käveltiin ja paljon tehtiin heräteostoksia (tai Hannele teki), sillä mekot alkaen 2,5 euroa ei vaan voinut jäädä hyllyihin.

Ja rankan shoppailun lomassa oli levättäväkin (rahaa ei kauheasti mene kun ostaa vaan halpoja paikallisia merkkejä)

Oli siellä aikaa miettiä oikein elämää isommassa mittakaavassakin niinkuin koko reissun ajan ja tulla siihen tulokseen, että jos toisen ihmisen kanssa pystyy matkustamaan 342 päivää yhtämittaa, neljällä mantereella ja ties kuinka monessa maassa ja aina tukemaan toista niin hyvinä kuin pahoinakin hetkinä, ja sopimaan isot ja pienet riidat ilman sen suurempaa verenvuodatusta, on aika sopia pysyvänsä yhdessä loppuelämän. Tämän vuoksi juhlimme kihlajaisia Bangkokin taivaan alla.....häitä sitten myöhemmin jonkun muun taivaan alla. Kiitos vielä onnitteluista kaikille.

Bangkokista lähdimme rinkkojemme ja parin uuden laukun kanssa Hong Kongiin ja uuteen ihmeellisyyteen. Olimme perillä perjantai-iltana ja päätimme jättää kaupunkiin tutustumisen viikonlopullle. Virhe. Hong Kong oli joulunalusviikonloppuna aivan valtava kaaos. Missään koskaan milloinkaan ei ole nähty niin paljon ihmisiä, kaikki kaupat, kioskit, ravintolat, metrot, vessat, hissit yms. olivat niin täynnä väkeä, että rupesi ahdistamaan. Jotenkin luovimme kaaoksen keskellä eteenpäin ja selvisimme viikonlopun yli.

Maanantaina aloitimme sitten hieman rauhallisemmilla kaduilla perinteisen turistikierroksen seuraavalla reitillä. Maailman pisin rullaporrasjärjestelmä - jenkkifutista tv:stä kahvilassa - Hong Kong zoological garden - Peak Tram - Peak walkaround tour - Causeway bay ja takaisin majoitukselle Mongkokiin. Sekava sekava kaupunki, monessa eri kerroksessa ja aivan liikaa ihmisiä. Hienojakin paikkoja löydettiin ja taidetaan viettää niissä pari viimeistä päivää ja muistella matkan kohokohtia.....

Laitetaan vielä yksi teksti tänne tämän jälkeen, joten loppu häämöttää jo......

A ja H

1. Onnea kihlaukselle.
    Olemme mielenkiinnolla seuranneet seikkailuanne. Kyllä vuosi on mennyt äkkiä. Ja me kun luulimme nähneemme maailmaa.
    Tervetuloa Suomeen takaisin.
    Terv. Juha ja Merja

2. Hyvin olette jaksaneet kirjoitella ja jokaisen tekstin lukeneena tuntuu, että olisi itsekin käynyt maailmalla.
    Ei muuta kun tervetuloa kotiin palelemaan!