7.8.2010

Täydelliset kaksi päivää

Miten viettää kaksi täydellistä vuorokautta. Tässä opas kaikille asiasta kiinnostuneille.

Ensimmäisenä hommaa itsesi ja seurueesi Australian itärannikon Airlie Beachille ja etsi paikallinen matkatoimisto ja varaa Whitsunday Island purjehdus. Erityisesti näin "talviaikaan" toimistoissa on tarjolla erittäin edullisia äkkilähtöjä näille melkein all-inclusive risteilyille. Whitsunday on ison valliriutan alueella sijaitseva saariryhmittymä, osa nykyajan seitsemää ihmettä ja yksi maailman kauneimmista alueista.

Purjehduksia alueelle tekee parikymmentä eri yritystä, mutta me varasimme kahden päivän matkan Emperor Wings -nimisen firman Wings 2 nimiselle katamaraanille kaksisataa taalaa alle ohjehinnan.

Päivä 1

Purjehdus starttasi 20 muun matkaajan kanssa puolen päivän aikaan aluksen lastaamisella, petien etsimisellä, alkubriiffillä ja muilla infoilla. Tämän jälkeen oli vuorossa lounas eli valmiita maukkaita kanawrappeja asiaan kuuluvine lisukkeineen, jonka jälkeen siirryttiin katamaraanin kannelle nauttimaan tyynenmeren maisemista. Iltapäivän auringonoton keskeytti laivahenkilökunnan pitämä lyhyehkö snorklausinfo, jonka jälkeen aloitettiin sukellusinfo ensi kertaa sukeltaville.

Sukellusinfossa käsiteltiin muutama perusasia ennenkuin sen keskeytti sadan metrin päähän aluksesta eksynyt ryhävalas.....kaikki ryntäsimme tietenkin ulos laivan kapiinista ja ihmettelimme tuota valtavaa merieläintä, joka lähimmillään kävi 20 metrin päässä meistä. Kaiken kaikkiaan kapteeni laski 7 ryhävalasta muutaman sadan metrin alueella.....aivan käsittämätön tuuri, sillä ihmiset maksavat useita satasia vain valaan näkemisestä ja meille se sattui saapumaan mukavana bonuksena.

Valaan ihmettelyn jälkeen saatiin sukellusinfo tohkeissamme vietyä loppuun ja oltiinkin saavuttu kauniiden Whitsunday Islandien läheisyyteen ja ensimmäiselle sukellus/snorklaus paikalle. Pukeuduimme märkäpukuihin ja muihin sukellusvarusteisiin kauhun ja innon sekaisin tuntein, ja siirryimme kumiveneellä rantaan suorittamaan intro-sukelluksen pieniä taitotestejä.

Rinnan syvyisessä vedessä harjoittelimme sitten hengittämistä regulaattorin läpi, lasien sisään joutuneen veden poistamista, regulaattorin etsimistä, jos se sattuisi hukkumaan, sekä muutamia muita perusjuttuja. Tämän jälkeen aloitimme sukeltamisen ja seurasimme ohjaajaamme vedenalaiseen maailmaan.

Uskomaton kokemus vaellella kalojen seassa, ihmetellen koralleja ja muuta vedenalaista maailmaa ja painua vain koko ajan syvemmälle. Kalle joka on jo usemman kerran sukeltanut hallitsi liikkeet veden alla jo kohtuullisesti, kun taas Antti painui suurimman osan ajasta hallitsemattomasti pohjaa kohti kuin kivi. Hannelen ongelma oli päinvastainen ja liian pienen painovyön vuoksi hän oli koko ajan nousemassa pintaa kohti, mutta ohjaajan kädestä kiinnipitäen tästäkin selvittiin. Ensimmäinen sukelluksemme kesti kaiken kaikkiaan 30 minuuttia, se tuntui kestävän 5, sillä ajantaju sekä suuntavaisto menivät iloisesti heti sekaisin.

Sukelluksen jälkeen nautittiin juustolautaselta välipalaa ja purjehdittiin rauhalliseen poukamaan nauttimaan grillikana-illallinen, juotiin viiniä tähtitaivaan alla. Opeteltiin Argentiinalaista tangoa, juteltiin mauiden matkaajien kanssa ja siirryttiin lopulta väsyneinä yöpuulle.

Päivä 2

Aamulla aikainen herätys, katettu aamupala tuoreilla hedelmillä, sukelluspuku niskaan ja Nemon etsintään. Kalle ja Antti sukelsivat ja tytöt keskittyiväyt snorklaamiseen. Nemo kavereineen sukeltamalla löytyi ja korallimaisemat sekä useat eri kalalajit takasivat, että molemmilla tekniikoilla näkymät olivat unohtumattomat. Aamu-uintien jälkeen siirryimme muutaman kilometrin päähän uuteen sukelluspaikkaan, jossa toistimme aamun ohjelman.

Auringon paistaessa siirryimme lounaalle ja kapteeni purjehti meidät saman aikaisesti maailman toiseksi hienoimmalle rannalle eli Whitehaven beachille (National geographicin äänestys). Rantaa on kauhean vaikea kuvailla, mutta kuvat kertokoon enemmän.

Iltapäivä vietettiin rannalla loikoillen ja illaksi palattiin alukselle ja purjehdittiin vielä muutaman tunnin matka seuraavaan yöpaikkaan. Matkalla ihailimme jälleen kerran valaita, joskin hieman kauempaa tällä erää, auringonlaskua ja pilvetöntä tähtitaivasta laivan kannelta. Illalla tarjoiltiin vielä päivällinen ja täydellinen päivä oli paketissa.

Päivä 3

Aamulla jälleen sukelleltiin (Kalle) ja snorklailtiin (muut) ison valliriutan korallimaisemissa. Aamu-uinnin jälkeen nautiskeltiin vielä aamupalaa ja aloiteltiin matka kohti koti-satamaa. Mukavassa auringonpaisteessa seilattiin kolmen tunnin matka takaisin arkisempaan maalla elämiseen, saatiin diplomit intro-sukelluksen onnistuneesta suorittamisesta ja vaihdettiin kuulumisia muiden matkaajien kanssa.

Illalla meidän hostellin alakerran ravintolassa vielä nautittiin koko reissuporukan voimin päivällinen ja nostettiin maljoja useamman kuin kerran onnistuneen reissun kunniaksi.

Odotukset reissun suhteen etukäteen olivat erittäin korkealla ja voi rehellisesti sanoa, että kaikki ne ylittyi moninkertaisesti. Täydellistä.

Täydellisen reissun resepti:

Whitsunday Islands
Hyvä yhtiö, vene, henkilökunta
Loistavaa ruokaa monta kertaa päivässä
Mahtava matkaseura (niin omat kuin uudet tuttavuudetkin)
Auringonpaiste ja 25 lämmintä
Sukellusta ja snorklausta
Nemoja
Valaita
Maailman toiseksi paras ranta
Auringonotto ja hengailu laivan kannella
Turkoosi vesi ja valkoinen hiekka
Uusia kokemuksia

Että sellainen.........

A ja H ja K ja N

1. Normaalit Appara-näkymät! Jos yhtään olis pakka paremmassa hapessa, niin tulisin morjestamaan paikan päälle.
    Mutta nyt on pakko seurata retkeä herkeämättä tämän kautta.

-J. Hakulinen-

2. Ei ollu ees kansijacuzzia! Pilalla..

3. Kuulostaa aivan upeelta! Tahtoo kans!